Monday, September 7, 2009

Facebook dan Twitter - Jaringan Sosial berwajah Janus

Pada asalnya hari ini CS fikirkan satu post saja yang sempat untuk CS tulis tetapi selepas anak sulong CS Muhd Ikram pulang dari sekolah terus menunjukkan kepada CS majalah Dewan Siswa bulan September
Terkejut benar CS, tak tahulah samada CS yang terlewat tahu atau terawal tahu.
Disini CS sekali lagi nak berkongsi maklumat mengenai social networking popular sekarang iaitu Facebook dan Twitter. Dalam artikel yang ditulis oleh Che Mahzan Ahmad seorang pensyarah Komunikasi Diplomatik di Jabatan Komunikasi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia,
Facebook dan Twitter - Jaringan Sosial berwajah Janus iaitu tuhan pintu yang bermuka dua.
Facebook ini adalah hasil kreativiti alumni Univesiti Harvard iaitu Mark Zuckerberg, Dustin Moskotiv dan Chris Hughe.
Facebook atau singkatnya fb ini ditakuti oleh orang Israel kerana orang Arab yang bencikan Yahudi, menggunakan fb sebagai alat perisikan untuk menghancurkan Israel.

Twitter pula dianggap ancaman oleh Rusia kerana ia menarik anak muda membuat demonstrasi jalanan di Moldova. USSR walaupun telah berpecah, pengaruh Rusia keatas negara komunis atau sosialis merdeka yang lain tetap kukuh seperti Moldova yang merupakan negara termiskin di Eropah.Tweet yang digunakan oleh anak muda ini ialah "berkomunikasi untuk mencapai kebebasan".

CS rasa keliru dengan fakta ini dimana CS juga menggunakan facebook untuk berkomunikasi.Sesiapa yang ada info lanjut minta dipanjangkan supaya kita umat Islam tidak digunakan oleh facebook dan twitter.wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails